|

گزارش مکنزی از تاثیر Covid-19 بر اقتصاد جهانی

مارس  2020 / 30 بدون نظر

شرکت مشاوره ای مکنزی در ۱۶ مارس ۲۰۲۰، گزارش خود از وضعیت اقتصاد جهانی در مواجهه با بیماری کووید۱۹، را منتشر کرد. در قسمتی از این گزارش، دو سناریو محتمل از وضیت اقتصادی کلان در ماه های پیش رو بررسی شده است:

? سناریو خوشبینانه: تأخیر در بهبودی اپیدمیولوژی.
در این سناریو، تعداد موارد مبتلای جدید در قاره آمریکا و اروپا تا اواسط آوریل افزایش می یابد. کشورهای آسیایی زودتر به نقطه اوج مبتلایان می رسند. اپیدمی در آفریقا و اقیانوسیه محدود است. رشد در تعداد موارد جدید با دوری گزینی اجتماعی موثر از طریق ترکیبی از قرنطینه های ملی و محلی، محدودیت سفر و اجرای سیاست های کار از خانه کاهش می یابد. ظرفیت آزمایش نیازهای مختلف را برطرف می کند و تصویر دقیقی از اپیدمی را در اختیار شما قرار می دهد. ثابت می شود که ویروس فصلی است و گرما گسترش آن را محدود می کند. تا اواسط ماه مه ، احساسات عمومی نسبت به این بیماری همه گیر، خوشبین تر است. زمستان نیمکره جنوبی در مواردی شاهد افزایش چشمگیر است، اما در این مرحله ، کشورها یک دستورالعمل بهتر برای پاسخگویی دارن. در حالی که پاییز سال ۲۰۲۰ شاهد عفونت مجدد است ، آمادگی بهتر امکان ادامه فعالیت اقتصادی را فراهم می کند.
اثر اقتصادی: قرنطینه های در مقیاس بزرگ، محدودیت های مسافرتی و اقدامات از راه دور اجتماعی باعث کاهش شدید هزینه های مصرف کننده و مشاغل تا پایان فصل دوم سال و در نتیجه باعث ایجاد رکود اقتصادی می شود. اگرچه شیوع بیماری در اکثر نقاط جهان تا اواخر فصل دوم سال تحت کنترل است، اما دینامیک تقویت شده از رکود بوجود آمده، رکود را تا پایان فصل سوم سال ادامه می دهد. با ماندن هرچه بیشتر مصرف کنندگان در خانه، مشاغل درآمد خود را از دست می دهند و کارگران را اخراج می کنند و سطح بیکاری به شدت بالا می رود. قراردادهای سرمایه گذاری تجاری و ورشکستگی های شرکت ها افزایش می یابد و فشار قابل توجهی بر سیستم بانکی و مالی وارد می کند.
سیاست پولی، نرخ بهره در سه ماهه اول کاهش می یابد اما با توجه به نرخ بهره پایین کنونی، تأثیر محدودی دارد. پاسخهای مالی متوسط برای بهبود خسارات اقتصادی در فصل دوم سال و فصل سوم سال کافی نیست. تا فصل چهارم سال طول می کشد تا اقتصادهای اروپایی و آمریکایی بهبودی واقعی را ببینند. تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۰ اندکی کاهش می یابد.

? سناریو بدبینانه: انقباض طولانی مدت اپیدمیولوژی.
در این سناریو ، اپیدمی تا ماه مه در آمریکا و اروپا به اوج خود نمی رسد، زیرا آزمایش با تاخیر و اتخاذ دوری گزینی اجتماعی با مقاومت عمومی مواجه می شود. مشخص می شود که ویروس فصلی نیست و منجر به یک دم طولانی در نمودار تعداد مبتلایان تا آخرسال می شود. آفریقا ، اقیانوسیه و برخی از کشورهای آسیایی نیز همه گیری های گسترده ای را تجربه می کنند، اگرچه کشورهایی با جمعیت جوانتر، درصد مرگ و میر کمتری را تجربه می کنند. حتی کشورهایی که در کنترل این بیماری همه گیر (مانند چین) موفق بوده اند ، برای جلوگیری از همه گیری مجبورند برخی اقدامات بهداشت عمومی را در دستور کار خود قرار دهند.
اثر اقتصادی: کاهش تقاضا مصرف کنندگان، درآمد های کل سال را کاهش می دهند. در بیشتر بخش ها ، تعداد اخراجی های شرکت ها و ورشکستگی ها در طول سال ۲۰۲۰ افزایش می یابد و تبدیل به یک مارپیچ رو به پایین می شود.
سیستم مالی رنج زیادی را متحمل می شود ، اما به دلیل سرمایه گذاری شدید بانک ها و نظارت کلان در حال حاضر، از یک بحران تمام عیار بانکی جلوگیری می شود. اما پاسخ های سیاست مالی و پولی برای شکستن مارپیچ نزولی کافی نیست.
با نزدیک شدن به شرایط بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، تأثیر اقتصادی جهانی شدید است. تولید ناخالص داخلی در اکثر اقتصادهای بزرگ در سال ۲۰۲۰ بطور قابل توجهی کاهش می یابد و بهبودی فقط در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ آغاز می شود.

ترجمه: سامان منشیان

از کانال شخصی روزبه قنبری
مشاور و مدرس برندینگ، مارکتینگ تبلیغات



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است