توسعه برند شخصی
برندسازی شخصی فرآیند شناسایی ارزش منحصر به فرد و متمایزی است که به یک سازمان، تیم و یا پروژه می رسانید. برند شخصی برای حرفه ای ها در بازار کار امروز مورد توجه قرار گرفته، هر چند که بیشتر آنها از افراد جویای کار، کارکنان یک شرکت یا کارآفرینان هستند.
در سال های اخیر اصطلاح “خوداشتغالی یا خویش فرمایی” در توصیف افرادی که خوداشتغال بوده و کسانی که در یک دفتر کار خانگی کار می کنند رایج شده است.برندسازی شخصی برای این افراد، هنگامی که می خواهند به راه اندازی یک کسب و کار بپردازند، حیاتی تر می شود. چرا که خودشان مساوی با کسب و کارشان هستند و بالعکس.
در بازار کار امروز، برندسازی شخصی برای متخصصان و افرادی که به دنبال استخدام شدن هستند به طور فزاینده ای محبوب شده است. وقتی کارفرمایان به جستجوی آنلاین افراد در رسانه های اجتماعی مثل فیس بوک و لینکداین می پردازند، شهرت آنلاین برای رسیدن به موقعیت مطلوب، بسیار حیاتی است.
راه های بسیاری برای مدیریت شهرت و حضور آنلاین وجود دارد. برای متمایز بودن، تلاش های حرفه ای و پایدار لازم بوده و مهم نیست که ۲۰ متقاضی برای یک شغل وجود داشته باشد یا ۱۰ شرکت به دنبال یک نفر باشند. ما برخی از ایده های خاص برای مدیریت برند شخصی را در مقاله های آینده پوشش خواهیم داد. در اینجا، نگاهی دقیق تر به یک مفهوم برندسازی شخصی خواهیم داشت.
مدل فانوس دریایی در برندسازی شخصی
مدل فانوس دریایی در برندسازی شخصی آن است که هویت و ارزش منحصر به فردی ایجاد کرده و خود را از دیگران متمایز می کنند. مدل فانوس دریایی موجب ایجاد حس قوی نسبت به جایگاه و دلیل اینکه در آن جایگاه هستند، می شود. در نتیجه یک برند شخصی ایجاد می شود که مردم حتی زمانی که به دنبال آنها نیستند، به آنها برمی خورند.
مدل فانوس دریایی فرایند برندسازی را به چهار مرحله ساده تقسیم می کند: پایه، چراغ، برج و پرتو.
پایه: پایه برند، نقاط قوت و تجربه شما در حوزه ای است که انتخاب کرده اید. برای شناسایی پایه برند، نقاط قوت خود را که شما را از بقیه متمایز می کند، مشخص کنید. علاوه بر آن از دوستان، خانواده و همکاران / مدیران خود بخواهید که این کار را برای شما تکرار کنند. سپس سه تا پنج نقطه قوت مشترک را که به جهت حرفه ای که می خواهید آن را دنبال کنید، کمک می کند از بین آنها مشخص کنید.
چراغ: بخش چراغ مدل فانوس دریایی، کلمات به یاد ماندنی و استوار نقاط قوت و تجربه شماست. پس از آنکه پایه برند خود را شناسایی کردید، وقت آن است که بخش چراغ مدل فانوس دریایی خود را با یافتن کلمه یا عباراتی که نقاط قوت شما را نشان می دهد و می تواند برند شما را توصیف کند، تکمیل کنید. کلماتی انتخاب کنید که بیانگر برند شما بوده و نقاط قوت شما را با جزئیات بیشتری توضیح دهد. اطمینان حاصل کنید که کلمه یا کلمات شما چند منظوره و منعطف باشد.
برج: برج مدل فانوس دریایی به عبارت ساده، حضور و عرضه آنلاین و آفلاین شماست و از چراغ مدل فانوس دریایی پشتیبانی می کند. در واقع برج مدل فانوس دریایی، همه کارهایی است که شما برای برندسازی شخصی خود به کار می گیرید. هرچه ارتفاع برج خود را با تلاش هایتان بالاتر ببرید، بیشتر در دید سهامداران بالقوه قرار خواهید گرفت.
پرتو: پرتو مدل فانوس دریایی، جهت کسب و کار و استراتژی جستجوی حرفه ای و برندسازی شخصی است و شامل شفافیت در مسیری که می خواهید بروید، چیزهایی که می خواهید آنها را دنبال کنید و نحوه دنبال کردن آنها هست. اولا، باید تعیین کنید که کدام منطقه جغرافیایی و صنایع / شرکت هایی را می خواهید هدف قرار دهید. سپس، سهامداران بالقوه را با برند خود آشنا کنید. به این منظور، چند روش زیر را می توانید اجرا کنید:
• به انجمن ها یا گروه های شبکه سازی در حوزه خود بپیوندید و در رویدادهای مرتبط شرکت کنید تا با مخاطبین جدید آشنا شده و شبکه هدف خود را بسازید. حتما برند شخصی خود را با این مخاطبین جدید به اشتراک بگذارید.
• با مخاطبین شبکه هدف خود مصاحبه ترتیب دهید و در مقدمه آن به معرفی برند شخصی خود بپردازید.
• راه هایی برای حضور افراد مشهور و رهبران حوزه کاری خود در یک پروژه یا در یک رویداد بیابید.
• راه هایی برای کمک به پروژه ها یا شرکت در رویدادهای همکاران خود بیابید.
• جزء لیست پیشنهادات لینکداین باشید و نمونه های تصدیق مشتریان از محصولات و خدمات خود را ارائه دهید.
نویسنده: پژمان پاکدامن
منبع : brand about.ir