|

کاربرد و اثرگذاری موسیقی در برندسازی

می  2020 / 18 بدون نظر

نویسنده : پریسا نظامی

صدا در فرایند برندینگ نقش دارد و یکی از نمادهای برندسازی در تبلیغات محسوب می‌شود. صدا محرکی بسیار قدرتمند است. صدا می تواند مستقیما با خود محصول مرتبط باشد مانند صدایی که یک بطری یا قوطی هنگام باز شدن ایجاد می کند و نیز صدای ریختن آن در لیوان، یا صدای درب اتومبیل و.. که همه بسیار مهم هستند. و نیز می تواند به شکل موسیقیایی باشد.

 مطالعات تجربی زیادی، همبستگی های مثبت بین موسیقی و زمان صرف شده برای خرید را نشان می دهند. انواع مختلف عبارات احساسی (شعر، موسیقی، صداها، تم های موجود در فضا و صداهای خاص) همه می توانند یک تجربه را بوجود آورند و برای رسیدن به تمایز، در برندها بکار روند. موسیقی پس زمینه، بر درک مشتری در زمان انتظار، هزینه و حجم معاملات در فروشگاهها و رستورانها اثر می گذارد. موزیک های تند، خرید مصرف کننده را در محیطهای فروشگاهی کاهش می دهد اما گردش مالی در رستورانها را افزایش می دهد. بر اساس یک پژوهش، ملودی آرام تر، زمان صرف غذا را طولانی تر می کند که خود منجر به ۲۹% افزایش در میانگین صورتحساب می شود. شرکتها موسیقی را متجانس با هویت برند خود انتخاب می کنند.

محققان دریافتند که حافظه ی موسیقی بهتر از کلام، حفظ می شود زیرا بر خلاف زبان، موسیقی در یک بخش خاص مغز قرار نمی گیرد و در سراسر و بخشهای مختلفی از آن پردازش می شود. مصرف کنندگان آهنگ ها را با احساسات، افراد و مکان هایی که تجربه کرده اند مرتبط می سازند. آهنگ های زمان گذشته را وقتی دوباره می شنویم، احساسات و خاطرات را به شکل قدرتمندی برای ما فراخوانی می کند. دیزنی در این زمینه مثال کاملی است که با دقت کامل موسیقی و رقص و ترکیب صداها را برای ایجاد یک تجربه کامل و بیادماندنی در پارک هایش اجرا کرده است پس موسیقی می تواند خاطرات را فعال سازد. بر اساس تحقیقات علمی صورت گرفته، برندهایی که بطور واضح توسط یک نوع موسیقی تعریف شده اند، ۹۶% آسانتر نسبت به برندهایی که هیچ نوع صدایی را بکار نبرده اند، بخاطر سپرده می شوند.  وابستگی بین یک ملودی و برند می تواند بسیار سریع، بعد از اینکه در معرض یک تبلیغ قرار گرفتند ایجاد شود تا حدی که برای آنها سخت می شود که آن برند را با ملودی دیگری در تبلیغات ببینند.

برای داشتن مشتریان علاقمند به یک محصول با استفاده از موسیقی، ضروری است که احساس شخصی آنها شناسایی شود. رابطه ای که از بکار بردن صدا و موسیقی، بین یک محصول و سبک زندگی مشتری ایجاد می شود، رابطه و حس شخصی قوی تری را برای مشتریان بوجود می آورد.

منبع: بند اباوت



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است