|

بازاریابی نسلی چیست؟

سپتامبر  2021 / 13 بدون نظر

بازاریابی نسلی چیست؟

بازاریابی نسلی به تأمین نیازها و بررسی بازار برای نسل خاصی از افراد بر اساس ترجیحات، نگرش‌ها و اهداف آنها می‌پردازد. با این دیدگاه، بازاریابی هدفمند شده، مشتریان دارای اشتراکات بیشتر و کسب‌وکارها نزدیک‌تر از گذشته به مشتریان می‌شوند. نسل‌های آلفا و z  از مهم‌ترین نسل‌های بازاریابی هستند که در حال حاضر برای مارکتینگ و برندینگ اهمیت دارند.

نسل آلفا؛ میراث‌دار تکنولوژی

نسل آلفا که شامل متولدین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ است، فرزندان نسل هزاره (۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) نه‌تنها بیش از تمام نسل‌های گذشته با تکنولوژی آشنایی دارد، بلکه با تمام مظاهر فناوری مثل تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی بزرگ می‌شود. پیش‌بینی منطقی آن است که آنها آگاه‌ترین و باسوادترین نسل بشر باشند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، حداقل دومیلیاردی نفر از جمعیت جهان را، نسل آلفا تشکیل می‌دهند. در نتیجه بازاریابی و برندینگ به شکلی هدفمند برای جلب این توده از جمعیت انجام می‌شود. در پیش‌بینی دیگری پیشرفت‌های تکنولوژی نسل آلفا را به مصرف‌کنندگانی تمام‌عیار و هدفی مناسب برای بازاریابی و بازارسازی مبدل می‌کند.

از طرف دیگر نسل آلفا کمتر تحت تأثیر تبلیغات سطحی قرار می‌گیرد، چراکه به دلیل وفور اطلاعات محصول خوب و ایده آل را می‌شناسد. احتمالاً روش‌های سنتی بازاریابی نتواند پاسخگو و تعیین‌کننده جهت فکری نسل آلفا شود.

چرا بازاریابی برای نسل آلفا اهمیت دارد؟

برای نوع بشر فرزندان همواره مهم بوده‌اند؛ از اهمیت همیشگی به تولید بیشتر فرزندان تا خلاصه شدن تلاش‌ها به رفع نیاز فرزندان یا نسل جدید، همگی نشانه‌هایی از تلاش بشر برای خدمت‌رسانی به نسل نو است. در بازاریابی حقیقتی وجود دارد که، فرزندان بر تصمیم به خرید، روند آگاهی‌رسانی محصولات جدید از طریق تبلیغات و تولد برندهای نو مؤثر هستند. در دنیای مارکتینگ، نه‌تنها تاثیر نسل جدید بر تصمیم به خرید والدین موردتوجه است بلکه به آنها به‌عنوان نسل تصمیم‌گیرنده بعدی نگاه می‌شود. نسل آلفا نسلی هستند که چنین نقش مهم و حیاتی را در دنیای بازاریابی ایفا می‌کنند.

نسل z؛ درس‌هایی از رکود

متولدین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰ نسل z  موسوم هستند. در مقایسه با نسل‌های گذشته، آنها قرابت خوبی با تکنولوژی پیدا کرده‌اند. نسل z اکنون در حال فارغ‌التحصیلی یا ورود به بازار کار هستند. در تحقیقی که توسط MNI Targeted Media Inc انجام شد، پیش‌بینی شد در سال ۲۰۲۰ این نسل ۴۰ درصد از جمعیت مصرف‌کنندگان جهان را تشکیل می‌دهند. خصوصیات دیگری در نسل z  وجود دارد که مورد توجه مارکتینگ است؛ آنها صاحبان حساب‌های بانکی از سنین کم هستند. نسل z که بحران مالی سال ۲۰۰۸ را تجربه کرده‌اند، اغلب مقتصد و محتاط هستند. جمع این خصوصیات قدرت خرید و استراتژی‌های مالی آنها را متفاوت از نسل پیش می‌کند. برندینگ به شکل دیگری در مورد نسل z تعریف می‌شود چراکه تحقیقات نشان می‌دهد آنها بی‌تمایل به برندسازی هستند و با نگاهی که کمتر ایده آلیستی است، به دنبال رقابت هستند. تحقیقات نشان می‌دهد نسل z  از تبلیغات عمومی بیزار است و ترجیح می‌دهد تبلیغات مرتبط با او به نمایش درآید. تبلیغات و مارکتینگی که این نسل را مخاطب قرار می‌دهد، لازم است توجه کند که نسل z بیش از هر نسل دیگری به حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهد. 

منبع:

گردآورنده:
روزبه قنبری



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است