|

چگونه برای یک استارت آپ لوگو طراحی کنیم؟

می  2020 / 31 بدون نظر

۵ نکته بنیادی برای طراحی لوگوی استارت آپ

نویسنده: مجتبی حسن پور

برای شروع یک استارت آپ موفق نیازی نیست درگیر حواشی بصری باشید، جلو بروید، وقتی موفقیت نسبی پیدا کردید میتوانید برای ظاهر آن اقدام های اساسی کنید!
این ایده تقریبا باور تمامی راهنماهای استارت آپ هاست. نمی توان به طور کل آن را غلط تلقی کرد اما با کمی تامل و جستجو در اطراف خود، تعداد کثیری از مشاغل نوپا را می بینیم که به دلیل رعایت این اصل قبل از بزرگ شدن، حالا دیگر نمی توانند در ظاهر برند خود تغییراتی ایجاد کنند. چرا که مخاطب های زیادی پیدا کرده اند که همگی با این کسب و کار به تازگی آشنا شده اند و هنوز آنقدر طول نکشیده که به آن عادت کنند و تغییرات ظاهری آن را به رسمیت بشناسند.
حال چرا این ایده به طور کامل اشتباه نیست؟ به اعتقاد بسیاری از افراد، تدوین ظاهر برند که شامل یک لوگوی بی نقص و یک رنگ خوب متمایز کننده می شود، مستلزم صرف هزینه های بالایی است که برای یک شرکت نوپا می تواند سنگین باشد. اما امروزه با بالا رفتن حجم این گونه مشاغل، بسیاری از از طراحان مستقل و حتی شرکت های تبلیغاتی قسمتی از زمان خود را برای ارائه خدمات به آن ها با هزینه هایی متناسب اختصاص داده اند چرا که می دانند در صورت موفق شدن آن استارت آپ، لوگو و هویت بصری طراحی شده آن ها بیشتر از هر تبلیغی دیده خواهد شد.
شاید تمامی ما در طول روز چند بار لوگوی استارت آپ هایی که بیش از چند سال از عمرشان نمی گذرد را در تلفن های همراه خود می بینیم. این در حالیست که برندهایی که سال های سال سابقه تولید و تبلیغات دارند را شاید تنها روی بیلبوردها و تلویزیون ببینیم که آن هم به سبب فراوانی حجم تبلیغات، و ابتلای مخاطبان به Ad Blindness و یا همان نادیده گرفتن هوشمند تبلیغات توسط کاربر، بسیار کمتر از گذشته دیده می شوند..
در اینجا صحبت از طراحی لوگویی بسیار زیبا با رعایت تمامی موازین نمی کنیم اما با کمی تامل می توانیم حداقل لوگویی بی نقص داشته باشیم تا در صورت بزرگ شدن، بتوان به آن تکیه کرد و با کمی ریدیزاین به فرم قابل دفاعی از آن رسید که در این مرحله، کاربر دیگر متوجه تحولی عظیم در تصویر رائه شده ما نخواهد شد بلکه تغییری ساده را احساس می کند که خوشایند به نظر می رسد.
«کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.» این تعریف مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA) از استارت آپ ها اشاره به رشد بالا دارد و اینکه احتمال به یکباره فراگیر شدن را در خود دارد. به همین علت بایستی در انتخاب عناصر ظاهری از همان ابتدا دقت لازم را داشته باشند.
در ادامه به ارائه چند نکته کلیدی برای جلوگیری از انتخاب یک لوگوی نامناسب می پردازیم:

کپی نباشد!

هر استارت آپ مدعی ارائه خدمتی نوین بر بستری کاملاً نوآورانه است. این مفهوم به هیچ وجه با یک لوگوی کپی همخوانی ندارد. این موضوع ذهن مخاطب را از ناب بودن خدمت دور خواهد کرد.
اینکه بعضی از لوگوها با هم شبیه می شوند در دیزاین امری ناگزیر است خصوصا در طرح های مینیمال این اتفاق بیشتر رخ می دهد؛ اما اینکه عیناً فرم لوگو شبیه دیگران باشد نکته ای نیست که به راحتی قابل کتمان باشد.

چگونه برای یک استارت آپ لوگو طراحی کنیم؟ 1

طرح سمت راست طراحی آیکون از Anton Popov طراح گرافیک روسی و طرح سمت چپ لوگوی اسنپ فود

ساده باشد…

این آیتم، جوهره هر طراحی لوگو برای ماندگاری در ذهن مخاطب است اما برای شرکت های نوپا نقشی اساسی تر ایفا می کند. اینکه مخاطب در نگاه اول و در کمترین زمان موضوع خدمت را متوجه شود امری بسیار حیاتی برای استارت آپ هاست. خدمتی که این شرکت ها ارائه می دهند عمدتاً برای مخاطب تازگی دارد که قبلا چیزی شبیه به آن را تجربه نکرده است؛ بنابر این نشانه این برند باید کاملا ساده باشد تا درک درستی از خدمت ارائه کند.

چگونه برای یک استارت آپ لوگو طراحی کنیم؟ 2


بقچه، خرید نان بصورت آنلاین، چیزی که مخاطب هرگز قبلا تجربه نکرده است.

گویا باشد…

در این مرحله اگر لوگو یا نشانه بتواند بدون هرگونه پیچیدگی، نوع خدمت را بیان کند، می توان گفت حتی بدون تبلیغات، مخاطب با دیدن آن به خدمت پی می برد. اما اگر پس از اجرای طرح احساس شود که از سادگی (یعنی مرحله قبل) فاصله گرفته است و بایستی یک قدم به عقب برگشت چرا که سادگی بر هر چیزی در طراحی لوگو مقدم تر است.

چگونه برای یک استارت آپ لوگو طراحی کنیم؟ 3

KelDoc پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید و بصورت آنلاین وقت بگیرید.

چگونه برای یک استارت آپ لوگو طراحی کنیم؟ 4

آنلاین تاکسی بگیرید! ترکیب خودرو و وای فای با رنگ زرد نمایانگر تاکسی، بدون هیچ خط یا المان اضافی

متمایز باشد…

اگر در این رده از خدمت، رقیبی همسان قبل از شما وارد بازار شده است بایستی کاملاً از آن متمایز و قابل تشخیص باشید، در غیر اینصورت هر تلاشی که شما نجام می دهید به نام برند اول در ذهن مخاطب ثبت خواهد شد. شاید در ابتدای کار شبیه برند شناخته شده رقیب بودن جذاب به نظر برسد ولی در طولانی مدت و با قدرتمند تر شدن شما، نیاز به دیده شدن و تمایز با رقیب در برند شما نیز تقویت می شود. درست همینجاست که اهمیت تمایز هویت بصری شما با برند رقیب خود را نشان می دهد.

جهانی عمل کند!

هر استارت آپی با ایده ی شاخص خود این شانس را دارد تا بیرون از مرزهای جغرافیایی کشور مولد خود فعالیت کند به شرطی که این شرایط را از ابتدا در خود نهادینه کند. در مبحث طراحی نیز پرهیز از استفاده فرم های کاملا بومی و فرمت های نوشتاری می تواند در مراحل بعد راهگشا باشد.

چگونه برای یک استارت آپ لوگو طراحی کنیم؟ 5


دیوار در صورت فعالیت برون مرزی نیاز به تغییرات اساسی دارد و شاید تنها می توان بک گراند لوگو را نگه داشت و نوشته به کل به لاتین تغییر می کند.

آیکون داشته باشد…

وجود آیکون برای برندهای استارت آپ به جهت اینکه عمدتا روی تلفن های همراه نصب می شوند امری ناگذیر می نماید. همچنین در صورت نیاز به فعالیت های بین المللی، لوگوهای ایرانی با یک آیکون مشترک می توانند برای مخاطب های خارجی نیز مفهوم داشته باشند.

چگونه برای یک استارت آپ لوگو طراحی کنیم؟ 6

نویسنده: مجتبی حسن پور

منبع: برندسازان ایران



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است